Vorig jaar werd ik op heterdaad betrapt bij het rapen van tien ganzeneieren. Het was in een gebied waar ik geen vergunning heb, dus ik erkende volmondig mijn overtreding. Dat werd dus een bekeuring.De boswachter nam ruim de tijd voor het noteren van al mijn persoonsgegevens. Vervolgens mocht ik een verklaring afleggen en ik nam daar ook ruim de tijd voor.
Ik verklaarde dat wilde ganzen een plaag vormen. Er zijn er veel te veel. Hun aantal neemt exponentieel toe. Ze veroorzaken veel overlast. Boeren lijden tientallen miljoenen euro schade door hun kaalgevroten weilanden en gewassen. Allerlei recreatiegebieden zijn vergeven van de ganzenpoep, met alle gezondheidsrisico’s van dien. Maar vooral vormen ganzen een gevaar voor het vliegverkeer.
De boswachter pende alles op.
“U herinnert zich misschien dat vliegtuig dat in New York in de Hudson is geland. Het toestel had Canadese ganzen in beide motoren, maar door knap werk van de piloten bracht iedereen het er levend van af. Dat had makkelijk anders kunnen aflopen. En een paar geleden scheerde er een vliegtuig van Air Maroc op 100 meter boven Haarlem, met hetzelfde ganzenprobleem. Jaarlijks meldt Schiphol 10 tot 20 ‘vogelaanvaringen’. Een duif of een eend gaat makkelijk door de motor, maar een gans is daarvoor net iets te groot.”
De boswachter sloeg een nieuwe bladzijde op in zijn notitieboekje.
Ik gaf nog wat details over de diverse ganzensoorten, hun prachtige sociale gedrag en het feit dat ze na het overwinteren niet meer weg willen, vanwege het lekkere raaigras, de klimaatopwarming, de fijne rustgebieden en het gebrek aan natuurlijke vijanden.
De boswachter was nu op bladzijde 5.
“U kent natuurlijk het Ganzenconvenant dat de luchthaven heeft afgesloten met alle belanghebbenden. En dat op grond daarvan het Ganzenbeheerplan Noord-Holland is opgesteld, waarin staat dat er in een straal van 10 kilometer rond Schiphol zo’n 10.000 ganzen verblijven. Dat zouden er nul moeten zijn, hebben alle partijen vastgesteld. En in een straal van 10 tot 20 kilometer zou het ganzenbestand drastisch gereduceerd moeten worden. Wij bevinden ons hier op 10 kilometer afstand van Schiphol. Deze eieren hadden hier niet eens mogen liggen. Volgens het ganzenbeheerplan moeten ganzen worden afgeschoten of vergast om de populatie te reduceren, maar ik vind het veel diervriendelijker om de eieren weg te halen ter geboortebeperking. ‘Nestbehandeling’ heet dat in het beleidsjargon.”
De boswachter kreeg kramp in zijn vingers, maar ik ging onverbiddelijk door, want ik stond in mijn recht.
“U weet misschien dat bij de nestbehandeling de eieren meestal vernietigd worden. Ze worden lekgeprikt, geschud, ingevet of simpelweg kapotgeslagen. Dat is een treurige voedselverspilling. Ellen Mookhoek schat dat er jaarlijks een miljoen ganzeneieren worden vernietigd. En dat terwijl het prima voedsel is, smakelijk en zonder bioindustrieel gif. Eieren van vogels die een goed en natuurlijk bestaan leiden (even afgezien van dat afschieten en vergassen). Met onze club Eigen Krachtvoer hebben we wel twintig recepten om ganzeneieren klaar te maken: in quiches, omeletten of tortilla’s. We maken er gansvocaat, ganzonaise en lemon curd mee. We kunnen ze drogen, fermenteren, inmaken en inleggen. En zo kan ik nog even doorgaan.”
De boswachter schreef alles op.
Boven ons kwam weer een vliegtuig voorbij. Op zo’n 300 meter hoogte. Precies waar de ganzen ook het liefst vliegen. Ik wees de boswachter op het toestel. “U zou toch niet willen dat zo’n Boeing op uw dak valt?”
De beloofde bekeuring heeft mij nooit bereikt.
Heterdaad
